جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> پیام

استفتا در مورد عمليات شهادت طلبانه در فلسطين

 

  بسم الله الرحمن الرحيم

محضر مبارك حضرت آية الله العظمى آقاى حاج شيخ محمد فاضل لنكرانى «دام ظله» با سلام و تحيات وافره
با گذشت متجاوز از نيم قرن از تشكيل رژيم نامشروع اسرائيل در سرزمين اشغالى فلسطين كه با اراده سياسى و حمايت همه جانبه نظامى و اقتصادى استعمارگران و به ويژه آمريكا انجام شده و ادامه دارد، سرزمين اسلامى و اماكن مقدسه فلسطين به خصوص اولين قبله گاه مسلمانان يعنى «قدس شريف» همچنان مورد هتك حرمت و در معرض نابودى است و مردم مسلمان اين سرزمين با تمام وجود و با تمام امكانات ناچيز خود و با چنگ و دندان و با نثار جان و مال خويش از هويت اسلامى فلسطين و بيت المقدس و مسجد الأقصى دفاع مى كنند.
از سوى ديگر دشمن نژاد پرست و صهيونيست اسرائيل همچون خنجرى در قلب اسلام تلاش مى كند مقاومت مسلمان را بكشد و اثرى از آثار اسلام و مسلمين و حتى مسيحيت در فلسطين باقى نگذارد و پس از تصفيه فلسطين دامنه توسعى طلبى خود را از «نيل تا فرات» استمرار بخشد.
در چنين فضاى مسموم و ضد اسلامى و ضد انسانى، وظيفه و مسؤوليت مسلمانان چيست؟ مسائل زير مبتلا به ملت هاى كشورهاى اسلامى است كه از آن مقام عظمى و مرجعيت بزرگ اسلامى استفتاء مى نماييم.
1 ـ حكم شرعى و اسلامى درباره اشغال فلسطين و اشغالگران صهيونيستى چيست؟
2 ـ حكم شرعى درباره روابط تجارى، اقتصادى، سياسى و... كشورهاى اسلامى با رژيم اشغالگر فلسطين چگونه مى باشد؟
3 ـ عمليات استشهادى براى آزادى فلسطين و قدس شريف توسط جوانان مسلمان فلسطينى انجام مى شود. آيا عمليات استشهادى براى تحقق اين هدف مقدس از نظر شرع مقدس، كتاب و سنت و سيره شرعيه چه صورتى دارد؟
4 ـ آيا مسلمانان در كشورهاى اسلامى در حفظ هويت فرهنگى و اسلامى فلسطين و بيت المقدس مسؤوليت شرعى دارند يا خير؟
5 ـ آيا آزاد سازى قدس شريف به عنوان يك مسؤوليت و وظيفه اسلامى و واجب شرعى به عهده مسلمانان مى باشد؟
در صورتى كه آزادى قدس شريف براى ملت هاى اسلامى فريضه است حدود و ثغور آن چيست؟ بذل مال و جان و...؟
خواهشمند است نظر و حكم شرع مقدس را در صورت امكان مشروحاً بيان بفرماييد.

با تشكر
سيد على اكبر محتشمى پور

بسمه تعالى

1 ـ اشغال فلسطين توسط رژيم غاصب اسرائيل از ابتدا با هدف مقابله با اصل اسلام و تمامى مسلمين بوده است و در شرايط كنونى هيچ دشمنى براى اسلام شديدتر از اسرائيل نيست و روشن است كه بر همه مسلمانان لازم است در مقابل اين امر از خود عكس العمل نشان دهند.
2 ـ هر گونه امر اقتصادى و تجارى كه در رابطه با اين رژيم باشد حرام مسلم است.
3 ـ عمليات استشهادى چنانچه با نظر صريح مسؤولين دلسوز انتفاضه و با رعايت همه شرايط باشد اشكالى ندارد و دنيا بايد بداند مردم مظلوم فلسطين براى مقابله با اين رژيم و رساندن فرياد مظلوميت خويش به گوش همه از اين طريق استفاده مى نمايند بنابراين چنين اعمالى كه دفاع از خود و كشور خود بر آن متوقف است، صحيح است و از مصاديق شهيد محسوب مى شود.
4 و 5 ـ همه مسلمانان نسبت به حفظ قدس و بيت المقدس كه قبله اوليه مسلمانان است و نيز نسبت به سرزمين اسلامى فلسطين وظيفه شرعى دارند و واجب است با تمام تلاش و امكانات در جهت آزادى قدس كوشش نمايند. انشاء الله


محمد فاضل لنکرانى
13/10/80