جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> پیام

سخنرانى حضرت آية الله العظمى فاضل لنكرانى دام ظلّه به مناسبت جنايت صدام در به شهادت رساندن جمعى از علماء و سالروز شهادت امام حسن عسگرى (عليه السلام)

 

 بسم الله الرحمن الرحيم

دو نكته را خدمت شما عرض مى كنم، نكته اول: بنا شد فردا چهارشنبه به اين عنوان كه در مجموع زمان حكومت طاغوت عراق ـ كه عبارت از صدام خونخوار و قسى القلب بود ـ عده زيادى از شخصيتهاى علمى كه شايد تعداد اين ها از صد و پنجاه نفر هم متجاوز باشد و در زمانهاى مختلف مخصوصاً در انتفاضه اخير كه در عراق واقع شد، عده زيادى از اينها گرفته شدند و خيال مى شد كه اينها را به زندان منتقل كرده اند و در زندان محبوس اند، گرچه ظنّ قوى اين بود كه اين قسى القلب اگر دسترسى به كسى پيدا كند با آن عنادى كه حزب بعث با اساس دين دارد و با اساس روحانيت دارد، مثل طاغوت زمان ما كه مخالفت جدى و باطنى كامل با حوزه هاى علميه داشت، ظنّ قوى اين بود كه اينها را از بين برده است. ولى احتمال ضعيفى در باره بعضى از آنها داده مى شد به اعتبار اينكه بعضى از آنان جوان بودند و بستگانشان فكر مى كردند كه بعد از مدتى آزاد مى شوند و به دامن اينها برمى گردند.
بعد از جريان اخير در عراق درهاى زندان ها باز شد و همه زندانه ارا بازديد كردند، معلوم شد همه آنها را صدام از بين برده است، در حاليكه اينها متجاوز از صد و پنجاه نفر بودند. كثيرى از اينها ايرانى الاصل بودند و كثيرى از اينها از شخصيتها و وابستگان مراجع بودند، آن هم نه تنها از يك شخصيت يك نفر، بلكه از بيت يك مرجعى چند نفر گرفته اند. خلاصه معلوم شد صدام همه را از بين برده است. من بعضى از اينها را مى شناختم و با بعضى از اينها رفاقت داشتم اينها از نظر سن مختلف بودند نود ساله، هشتاد ساله، هفتاد ساله تا سنين پايين تر، چهل ساله و امثال ذلك. معلوم شد صدام خونخوار همه اينها را از بين برده است. ديگر آن احتمالى كه بقايى در بعضى از آنها وجود داشته باشد اين احتمال از بين رفت. همه صد درصد معتقد شدند مخصوصاً بستگانشان كه اينها از بين رفته اند و از احتمال اينكه شايد باشند رفع يد كرده اند.
براى تجليل از مقام علمى ايشان كه جداً و حقاً در بين اينها بعضى را مى شناختم كه از نظر علمى يك شايستگى هاى كاملى در آنها وجود داشت و از نظر تأليفى صلاحيت كامل براى تأليف داشتند، و تأليفاتى هم در رابطه با تقريرات استادشان نوشته اند و منتشر كرده اند و ما در كتاب حج از آن تقريرات استفاده نموده ايم و مطالب آن تقريرات را ملاحظه كرديم.
بنا شد فردا كه روز چهارشنبه است به عنوان تجليل از مقام علمى و به نظر من بالاتر، تجليل از مقام مظلوميتى كه اينها داشتند حوزه هاى علميه در سرتاسر ممالك جهان اينطور كه شنيده ام تعطيل باشد، تا تجليلى از مقام اينها شده باشد. طاغوت زمان ما در فكر همين مسائل بود و با حوزه هاى علميه ما هم مى خواست همين كار را بكند ولى در مقابل طاغوت زمان ما مشيّت الهى و امام بزرگوار با آن قدرت و شخصيت در مقابل طاغوت ايستاد و به جاى آن كه به طاغوت اجازه بدهد كه حوزه را از بين ببرد، خود طاغوت را از بين برد.
طواغيت همه از اين نظر يكسان اند. طاغوت عراق قصد كرد حوزه علميه نجف را از بين ببرد و تا زمانى كه حيات داشت با اين كارهايش از بين برد و با اين تهديدات و تخريبات كه انجام داد، جداً لطمه بسيار بزرگى زد. حالا خودش در چه شرايطى هست بايد اجمالاً گفت كه خدا انشاء الله او را قبل از عذاب آخرت معذب به عذاب دنيا هم كند و نتيجه اعمال خودش را علاوه بر اين شهدايى كه در جنگ تحميلى به ما داد و ايذاهايى كه نسبت به ما داشت و نسبت به عراقيها هم خيلى ايذا داشت، خداوند قبل از عذاب آخرت معذّب در دنيا بكند به طورى كه عذاب دارين را نصيب او كرده باشد. لذا فردا به اين مناسبت حوزه ها بناى تعطيل دارند و درسها تعطيل است.
اما نكته دوم: روز شنبه روز هشتم ماه است، كه تقريباً موافق با تحقيق روز شهادت امام يازدهم ـ والد ماجد امام بقية الله تعالى في الارضين ـ امام حسن عسگرى (عليه السلام) است بازار هم در اين رابطه تعطيل است. لذا ما بايد اين معنا را كاملاً رعايت كنيم و براى شهادت اين بزرگوار تعظيم قائل شويم، لذا شنبه هم تعطيل است. انشاء الله اگر حياتى و توفيقى باشد، روز يكشنبه خدمت شما هستيم.

والسلام