جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مناسبت

همايش « بررسي نقش مرجعيت شيعه در احيا دين و هدايت نسل جوان » درقم برگزار شد

 

قم ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : همايش « بررسي نقش مرجعيت شيعه در احيا دين و هدايت نسل جوان » بمناسبت اولين سالگرد ارتحال مرجع بزرگ جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني (قدس سره ) روز گذشته در تالار قدس مدرسه علميه امام خميني (ره ) قم برگزار شد.
در اين مراسم كه نمايندگان و اعضا دفاتر آيات عظام فضلا انديشمندان و طلاب حوزه هاي علميه نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي مسئولان استان و جمع كثيري از علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت حضور داشتند از مقام والاي مرجعيت شيعه و خدمات آن فقيه اهل بيت عصمت و طهارت در دفاع از حريم اسلام انقلاب و ولايت فقيه تجليل بعمل آمد.
دراين مراسم حجت الاسلام والمسلمين جواد فاضل لنكراني طي سخناني به تشريح اهميت مرجعيت شيعه در حفظ و نگهداري از احكام ناب اسلام پرداخت و گفت : متاسفانه در اين 30 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي آنگونه كه بايد و شايد به اين موضوع پرداخته نشده و شايسته است اين موضوع به دقت مورد پژوهش و كاوش قرار گيرد و نقش مرجعيت در استمرار انقلاب و ابقا دين بعد از غيبت كبري مورد بررسي و دقت نظر قرار گيرد.
وي منصب مرجعيت را بالاترين منصبي كه براي بشر غير معصوم مي توان تصور كرد دانست و افزود : توجه به اين مسئله افق هاي فراواني را پيش روي انسان قرار مي دهد و دوري از آن انسان را از حقايق زيادي دور مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين جواد فاضل لنكراني اضافه كرد : وظيفه مرجعيت شيعه تنها بيان حلال و حرام الهي نيست و بسيار فراتر از آن است .
وي افزود : وقتي به روايات مراجعه مي كنيم مي بينيم آن كسي كه حافظ دين خداست و مي تواند دين را از گزند شياطين و فتنه ها محافظت نمايد مقام منيع مرجعيت است .
وي خاطرنشان كرد : در طول تاريخ دين خدا مورد هجمه ها مخالفت ها تحريف ها و بدعت هاي غيرصحيح فراواني قرار مي گيرد و بعد از ائمه اطهار(ص ) تنها كساني كه دين را شناخته و با عمق مسائل آن آشنايي دارند ميتوانند از آن محافظت كنند.
فرزند ارشد آيت الله العظمي فاضل لنكراني در ادامه افزود : در گذشته فرقه ها نهله ها و مكاتب ضد ديني بسيار فراواني ظهور كرده و در زمان حاضر نيز با رنگ و جلوه ديگري رو به رشد و تزايد هستند و به نظر ما تنها و تنها گروهي كه مي توانند حق را از باطل تشخيص داده و راه صحيح را به جامعه نشان دهند مراجع عظام تقليد هستند. وي گفت : به بركت مرجعيت انقلاب اسلامي پيروز و دين درجامعه احيا شد.
وي خطاب به جوانان گفت : تنها در سايه توجه بيشتر به مرجعيت است كه دينداري در اين دوره كه نزديك به آخرالزمان است محقق مي شود.
وي با تاكيد بر اهميت منصب اجتهاد و مرجعيت خطاب به فضلاي حوزه هاي علميه گفت : امام خميني (ره ) اجتهاد را در پرتو فهم عميقي كه از دين داشت به گونه اي بسيار دقيق و صحيح براي ما ترسيم كرد و اين منصب بايد با همان روش و مبناي امام به حركت خودش ادامه دهد.
وي عميق ترين كتابي كه در باب معاملات در فقه نوشته شده است را متعلق به حضرت امام (ره ) دانست و افزود : ما بايد اين ميراث ارزشمند را حفظ كنيم و يكي از كساني كه اين ميراث را استمرار بخشيد حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني (ره ) بود.
حجت الاسلام والمسلمين فاضل لنكراني توجه به افكار مراجع و بزرگان حوزه را براي مسئولان دولت و نظام ضروري دانست و خاطرنشان كرد : اگر بخواهيم نظام مقدس جمهوري اسلامي به حركت صحيح خود ادامه دهد و بين توده هاي مردم و نظام شكاف ايجاد نشود بايد به اين امر توجه ويژه اي نمود.
در ادامه اين همايش دكتر علي اكبر ولايتي نماينده مقام معظم رهبري در مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني اهميت و جايگاه والاي مرجعيت را در حفظ و حراست از احكام ناب اسلام و نظام جمهوري اسلامي تشريح كرد.
شايان ذكر است كه اين همايش از سوي هيات و كانون فرهنگي خادم الرضا برگزار شد