جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> سالگرد ارتحال

سخن و قلم آيت‌الله فاضل لنکراني غنابخش حوزه بود (خبر گزاری رسا)

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت‌الله مقتدايي در همايش بررسي شيوه استنباط و نوآوري‌هاي فقهي حضرت آيت‌الله فاضل لنکراني گفت: سخنان و قلم آن عالم فرزانه سال‌هاي متمادي به حوزه علميه غنا بخشيد و از اين بعد نوشته‌هاي باارزش ايشان راهگشاي طلاب و علما خواهد بود.

 

آيت‌الله مقتدايي، مدير حوزه علميه قم صبح امروز در همايش بررسي شيوه استنباط و نوآوري‌هاي فقهي حضرت آيت‌الله محمد فاضل لنکراني که به ابتکار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در مرکز همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد، حضرت آيت‌الله فاضل لنکراني را يکي از استوانه‌هاي علمي قوي در قم برشمرد و گفت: سخنان و قلم ايشان سال‌هاي متمادي به حوزه علميه غنا بخشيد و از اين پس نوشته‌هاي باارزش ايشان راهگشاي طلاب و علماي حوزه خواهد بود.

 

نايب رييس جامعه مدرّسين حوزه علميه قم گفت: آن مرجع عاليقدر به استشهاد قرآن کريم، داراي حيات طيّبه بود و آثار و برکاتش به همه جهان اسلام رسيد.

 

استاد دروس خارج حوزه علميه قم اظهار داشت: آن مرجع تقليد از زماني که دروس سطح را تدريس مي‌کرد تا زماني‌که غني‌ترين مباحث فقهي را مطرح مي‌کرد، براي حوزه‌هاي علميه سراسر نور و برکت بود.

 

وي با اشاره به گفته‌هاي حضرت آيت‌الله فاضل لنکراني درباره آراء حضرت امام خميني(ره) گفت: آن مرجع تقليد که ده سال شاگرد حضرت امام خميني (ره) بود پس از بررسي و کنکاش در مباني و آراء علمي انديشمندان و بزرگان حوزه‌هاي علميه از گذشته تاکنون معتقد بود که آراء امام راحل (ره) داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي است، به گونه‌اي كه در نوشته‌هاي خود نکاتي متقن و استدلال‌هايي قوي درباره تفوق آراء استاد خود را بيان كرده است.

 

وي گفت: آن مرجع عاليقدر در مستند ولايت فقيه که مورد نقض و ابرام علما و مراجع تقليد بود به راه و روش جديدي دست يافت که آن را به حضرت امام خميني(ره) نسبت مي‌داد و مي‌گفت: ولايت فقيه مانند ساير امور نيست که برخي بخواهند آن را مخدوش کنند و حضرت امام خميني (ره) توانستند به حکم عقل ولايت فقيه را اثبات کند.

 

آيت‌الله مقتدايي افزود: بر اساس نظر آن مرجع تقليد، جامع‌نگري اسلام در همه امور فردي و شؤون اجتماعي از طرفي و عدم محدوديت اسلام به يک برهه از زمان و با لحاظ اين نکته که اسلام تنها مبيّن احکام شرعي نيست؛ بلکه بايد آن احکام در اجتماع پياده شود، به روشني به اين نتيجه مي‌رسيم که همانطور که وظيفه پيامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) پياده کردن دين بوده است، بر فقيه جامع الشرائط هم لازم است تا قوانين اسلام را اجرا کند.

 

مدير حوزه علميه قم گفت: نکات برجسته زيادي در مباحث فقهي، اصولي، تفسيري و کلامي ايشان وجود دارد که بايد استخراج و استفاده شود.

 

نايب رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به برخي از فتاواي جديد گفت: مرحوم آيت الله فاضل لنکراني با اشاره به اين گونه فتاوي از جمله تساوي حقوق زن و مرد و يا جواز تصدي مقام قضا از سوي زنان معتقد بود تصدي مقام قضا يا تساوي در ديه که برخي از افراد مغرضانه يا از روي ناداني مطرح کرده‌اند هيچ تأثيري در طي مراحل معنوي بانوان ندارد و بانوان نبايد فريب اينگونه آراء را بخورند.

 

وي گفت: آن مرجع تقليد معتقد بود که برگزاري مجالس عزاداري حضرت فاطمه زهرا (س) بر خلاف وحدت نيست و نبايد به بهانه اتحاد و وحدت اسلامي از ارزش‌ها و مباني مذهب تشيع عقب نشست.

 

آيت‌الله مقتدايي در پايان اظهار اميدواري کرد، يادگار آن مرجع عاليقدر ياد و انديشه‌هاي علمي آن عالم رباني را زنده بدارد.