جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> سالگرد ارتحال

رونق اسلام، مدیون زحمات مراجع است[نشریه خبری-اطلاع رسانی سفیران نور]

«دکتر ولایتی»، مشاور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در امور بین الملل:

رونق اسلام، مدیون زحمات مراجع است

گروه گزارش: مشاور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در امور بین الملل، نقش مراجع شیعه را در گسترش و پویایی اسلام تعیین کننده و مهم برشمرد.
«دکتر ولایتی»، در همایش «نقش مرجعیت شیعه در احیای دین و هدایت نسل جوان»، که هیأت خادم الرضا (ع) به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی برگزار نمود، خاطرنشان ساخت: «اگر زحمات این بزرگواران نبود، دین و مذهب رونق کنونی را نداشت».
ایشان، با اشاره به پیوستگی و انسجام رخدادها در دویست سال اخیر، اظهار داشت: «نقش مراجع و علمای اسلام در این دهه‌ها بسیار چشم‌گیرتر از زمان‌های گذشته بوده و تأثیرگذاری فراوانی داشته است».
وی از تأثیر مراجع شیعه در امور سیاسی و حکومتی سخن گفت و تأکید کرد: «فتاوای گوناگون مراجع تقلید همچون تحریم تنباکو، امضای رساله‌ی جهانیه‌ی قائم مقام فراهانی، نهضت مشروطیت و... چنان اهمیتی داشتند که بدون آنها دین باقی نمی‌ماند. سراسر زندگی علما در دویست سال اخیر با سیاست آمیخته بوده است».
دکتر ولایتی تصریح کرد: «امروزه، علمایی که در درست یا اشتباه بودن تأثیرگذاری سیاسی تردید دارند، باید بدانند که تمامی عالمان طراز اول گذشته، در امور سیاسی نظر می‌دادند و به این‌گونه مسائل بسیار توجه داشتند».
ایشان، با اشاره به نقش مرجعیت در حفظ حکومت، خاطرنشان ساخت: «این مسأله در زمان صفویه، با پشتیبانی علما از این حکومت به چشم می‌خورد. همچنین نقش خواجه نصیرالدین طوسی نیز در حمایت از حکومت ایلخانی برای حفظ دین و علما، نمونه‌ی دیگر این موضوع است».
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، به بررسی دلایل توجه علما به سیاست پرداخت، تقابل با استبداد را یکی از این موارد دانست و گفت: «مردم پس از ناتوانی در برابر ظلم و استبداد، به روحانیت پناه می‌آوردند و آنان را پناه و پشتیبان خود می‌دانستند. علما نیز به همین دلیل در برابر مستبدان و زورگویان ایستادگی می‌کردند».
وی مبارزه با نفوذ بیگانه را دلیل دیگری برای حضور مؤثر علما در سیاست برشمرد و درباره‌ی استفاده‌ی علما از قاعده‌ی نفی سبیل در این بخش سخن گفت.
دکتر ولایتی افزود: «مبارزه با انحرافات داخلی، از دلایل دیگر علما برای نقش‌آفرینی در سیاست و حکومت بود. بسیاری از علما همچون شیخ فضل الله نوری جان خود را در این راه از دست دادند».
وی، با تأکید بر اینکه نمی‌توان به آینده‌ی مسلمانان بی‌تفاوت بود، خاطرنشان ساخت: «اگر مقاومت علما و روحانیت نبود، چیزی از این باقی نمی‌ماند، همان‌گونه که اکنون چیزی از عثمانی باقی نمانده است».
ایشان مبارزه با قراردادهای شرم‌آور را از کارهای مهم علما در تاریخ معاصر دانست و گفت: «بی‌لیاقتی حکمرانان داخلی و طمع‌ورزی دشمنان، موجب تحمیل قراردادهای فراوانی می‌شد. به همین دلیل، علما از ابتدا با این قراردادهای ننگین مخالفت می‌نمودند».
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، به قرارداد کاپیتولاسیون و مخالفت شدید امام‌(ره) با این قرارداد اشاره کرد و گفت: «پس از افشاگری‌های این مرجع بزرگوار، با وجود تصویب قرارداد کاپیتولاسیون، شاه و آمریکا هرگز نتوانستند از آن استفاده و آن را اجرا نمایند».
وی افزود: «هرجا سرنوشت مملکت، اسلام و جامعه‌ی شیعه‌ی ایران و عراق مطرح بوده است، روحانیت و مرجعیت شیعه، نقش مؤثری در مبارزه‌ها اجرا کرده‌اند».
دکتر ولایتی، در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش روحانیت امروز اشاره و تأکید نمود: «از چندی پیش، آمریکا مشغول فراهم نمودن مقدمات امضای قراردادی دوازده ماده‌ای و ننگین در عراق می‌باشد و می‌خواهد استفاده‌های شوم فراوانی از آن بنماید. با این حال، وجود مراجع و افراد سیاسی دلسوز و مبارز در عراق، هیچ‌گاه اجازه‌ی انجام و اجرای این کار را به آنان نخواهد داد».
ایشان افزود: «آمریکا و عوامل آن در لبنان شکست خوردند و امید است هر تحرک جدید و شوم آنان در عراق نیز با شکست روبره‌رو گردد».
وی، در پایان، به نقش مهم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در دفاع از اسلام و میراث امام راحل اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: «حضرت امام(ره) ایشان را فرزند معنوی خود می‌خواندند. آیت الله العظمی فاضل لنکرانی نیز با حضور در عرصه‌های گوناگون، نقش ارزنده‌ای در زنده نگاه داشتند دین و هدایت نسل جوان داشتند».