جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> سالگرد ارتحال

حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی:ولایت فقیه، موضوع حیاتی اسلام است [نشریه خبری-اطلاع رسانی سفیران نور]

گروه گزارش: «حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی»، در همایش «نقش مرجعیت شیعه در احیای دین و هدایت نسل جوان»، که در مدرسه‌ی عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، نهادینه شدن بحث ولایت فقیه را در نسل جوان نیازمند پژوهش دانست.
ایشان تلقی عمومی را از مرجعیت اشتباه و کم‌عمق دانست و اظهار داشت: «مرجع تقلید تنها مُبلغ حلال و حرام نیست، بلکه این مسأله یکی از ابعاد دین اسلام می‌باشد که باید مرجع در این بُعد اظهار نظر نماید».
وی افزود: «اسلام ابعاد گوناگونی از قبیل بُعد سیاست، حکومت، اخلاق، اقتصاد و... دارد که تمام زوایای زندگی بشر را فرا می‌گیرند. به همین دلیل، مرجعیت نیز باید نقش خویش را در همه‌ی این ابعاد ایفا کند. واقعیت این است که مرجعیت، واقعیت و حقیقتی فراتر از این عناوین می‌باشد. در حقیقت، مرجعیت می‌تواند دین را حفظ نماید».
ایشان، با اشاره به سالگرد ارتحال مرجع عالی‌قدر، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و همچنین امام خمینی(ره)، تصریح کرد: «از میان منصب‌هایی که در چهارده قرن گذشته برای غیر معصوم قرار داده شده است، هیچ منصبی به اندازه‌ی مرجعیت مورد توجه مردم قرار نگرفته است. این امر به خوبی پس از انقلاب، با نقشی که مرجعیت در ایجاد ارتباط با مردم، به ویژه جوانان، داشت، آشکار گردید».
حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی افزود: «امام راحل نمونه‌ی بارز فقاهت و مرجعیت در عصر کنونی هستند. ایشان جوانی خود را در راه دین و اسلام قرار دادند، دین را شناختند و آن را در متن زندگی اجتماعی آوردند».
وی تصریح کرد: «امام خمینی(ره) توانستند نظریه‌ی ارزشمند ولایت فقیه را از بطن دین بیرون آورند. اگر فرد غیر مجتهدی این دیدگاه را عنوان می‌کرد، نه‌تنها هیچ‌کس آن را نمی‌پذیرفت، بلکه کانون‌های علمی نیز آن را قبول نمی‌کردند. معلوم است که امام امت(ره) این موضوع را از روی میل نفسانی ابراز نکرده بودند».
رئیس مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)، در ادامه خاطرنشان ساخت: «در عصر کنونی، خداوند دین را به برکت مرجعیت احیا کرد؛ امام(ره) اسلام را با رویکرد ولایت فقیه زنده نمودند. این اقدام ایشان، این موضوع را آشکار می‌کند که اسلام، تنها به مسائل عبادی محدود نیست».
وی، در پایان سخنان خود، خطاب به مسؤولان نظام گفت: «امروزه، فکر، اندیشه و پی‌گیری مراجع دلسوز در سراسر دنیا مخاطب دارد و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد».