جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> سالگرد ارتحال

وصفي از مرجع بيدار و انقلابي شيعه [روزنامه جمهوري اسلامي 06/03/1388 ]

به مناسبت دومين سالگرد ارتحال آيت الله العظمي فاضل لنكراني
در سالگشت ارتحال مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني قرار داريم . مرجعي كه تمام لحظات عمر پربركت خويش را در عرصه هاي علم و دانش و ميادين مبارزه با طاغوت و در مسير اعتلاي نهضت امام خميني و صيانت و پاسداري از نظام اسلامي طي نمود و با كارنامه اي درخشان حيات خاكي را ترك كرد و در جوار رحمت حضرت پروردگار آرميد. و هم او كه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي در وصفش فرمودند : « حوزه علميه يكي از استوانه هاي علمي و تحقيقي و يكي از استادان برجسته خود و ملت ايران يكي از مراجع تقليد انقلابي و بيدار و پرتحرك خود را از دست داد. ايشان در سالهاي طولاني دوران اختناق در شمار برجستگاني از حوزه علميه قم بودند كه در ميدانهاي گوناگون مبارزات حضور داشته و رنج تبعيد را به جان خريدند و پس از پيروزي انقلاب ازجمله روحانيون نام داري بودند كه نقشهاي مهمي در همه موارد حساس ايفا نمودند » (1 ) 
باتوجه به برگزاري دومين سالگرد ارتحال اين مرجع عاليقدر توسط بيت ايشان براساس سال قمري و در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) به فعاليت ها و جايگاه و نقش موثر اين فقيه بزرگوار و مبارز اشاره مي كنيم و بنابر روش متداول و هميشگي روزنامه در سالروز ارتحال ايشان براساس سال شمسي ـ 26 خردادماه ـ به بزرگداشت شخصيت اين مرجع اهتمام مي ورزيم . 
حضرت آيت الله آقاي فاضل لنكراني ـ رضوان الله عليه ـ شخصيتي است كه در همه ميدانهاي بزرگ حضوري ويژه و بسيار حساس داشت . مهارت بسيار گسترده او در فقاهت موشكافي در استخراج حقايق فقهي و ديني تبيين دقيق احاديث ائمه طاهرين ـ عليهم السلام احاطه كم نظير و عميق و بسيار جامع بر همه مكاتب و مدارس اصولي تسلط بر آخرين انديشه هاي اصولي قم و نجف انس فراوان با كتاب خداوند و تفسير و تاويل و خصوصا آيات فقهي آن مجموعا از او فقيهي كم نظير صاحب نظري ژرف انديش و مجتهدي توانا و عالمي جامع ساخته بود. 
جديت و هوش سرشار و نبوغ آشكار او از او استادي توانا و مدرسي ماهر و مولفي موفق ساخت . 
علاقه مندي و دل سوزي او به اعتلا و عظمت روحانيت و خصوصا حوزه هاي علميه برنامه ريزي جهت تكامل و استفاده بهينه از طلاب و توجه به رشد علمي و عميق آنان نافع بودن فضلا و استفاده هرچه بيشتر جامعه و مردم از آنان رشد سياسي و بالندگي و زنده بودن حوزه در مقابل توطئه ها و جريانهاي استعماري از او زعيم و مرجعي آگاه ساخت . او هميشه دغدغه استقلال و تحول و پويايي حوزه را داشت . مي توان دوران رياست او بر شوراي عالي حوزه به مدت ده سال قبل از شروع مرجعيت را نقطه عطفي در تاريخ حوزه علميه به حساب آورد كه با دقت و درايت و پشتكار حوزه را همراه جمعي از بزرگان به پيش برد و با وجود حمايت خاصي كه از انقلاب و نظام اسلامي داشت و خود شيفته و پيرو مخلص حضرت امام خميني ـ قدس سره ـ بود اما مانع از ورود جريانهاي حزبي و جناحي به پيكره آن شد. در آخرين ملاقات با مسئولان محترم شوراي عالي با صراحت تمام بر لزوم تدوين برنامه هاي جديد و عدم تكيه بر برنامه هاي سابقه اصرار ورزيد و مانند هميشه تاكيد مجدد بر استقلال حوزه ها داشت و به شدت با بهره جستن از امكانات دولتي مخالف بود. مانند استاد خود حضرت امام (ره ) معتقد بود كه به هر نحو ممكن حوزه ها بايد از طريق سهم مبارك امام ـ عليه السلام ـ اداره شوند و از اين طريق همواره ارتباط بين روحانيت و همه اقشار مردم را حفظ كنند. 
در دوران پانزده ساله مرجعيت خويش تاثير فراوان و بسزايي در اين مجموعه علمي داشتند و با فكر روشن و زنده خود طرح مركز فقهي ائمه اطهار(ع ) ـ اولين مركز تخصصي فقه و اجتهاد ـ را در سال 1376 ش براي تقويت بنيه فقهي فضلا و جذب طلاب با استعداد و بهادادن به ظرفيتهاي وسيع آنان پايه ريزي كردند و از اين طريق خط فقاهت و اجتهاد را برپايه همان روشهاي اصلي و سنتي و با هدف توانمندي در رويارويي با مسائل جديد استمرار بخشيدند. 
هيچ گاه از امور اخلاقي و تهذيبي طلاب غافل نبود و همگان را به آن توصيه مي كرد. خود با سپري كردن مراحل بسيار و منازل متعدد در اين وادي از ويژگيهاي مهم اخلاقي برخوردار بود. به وضوح مصداق روشن و كامل « مخالفا لهواه » بود. درس و بحثش تاليف و تحقيقش همه و همه براي خدا و در مسير جلب رضايت حق تعالي بود; حتي منصب عظيم و معنوي مرجعيت براي او به خودي خود ارزشي نداشت . مي فرمود : ارزش اين مسئوليت در صورتي است كه بتوان براي دفاع از دين و نشر حقايق آن بهره جست . و گاه اظهار مي داشتند : اگر مرجعيت نتواند تاثيرگذار در حفظ دين و عقايد مردم باشد چه فايده اي دارد (2 ) 
روحش شاد و راهش مستدام باد. 
پاورقي : 
1 ـ بخشي از پيام رهبر ارجمند انقلاب به مناسبت ارتحال آيت الله العظمي لنكراني 86 3 26 
2 ـ گزيده اي از نوشتار فرزند مرجع عاليقدر شيعه آيت الله جواد فاضل لنكراني