جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> استفتاء

پاسخ حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته در رابطه با تخریب مساجد شيعيان در کشور آذربايجان به متدينين و طلاب آذربايجان

 

 

پاسخ حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته

در رابطه با تخریب مساجد شيعيان در کشور آذربايجان به متدينين و طلاب آذربايجان

 

باسمه‌تعالی

این ایام مصادف با شهادت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها است این مصیبت عظمی را به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الاعظم روحي له الفداء و همه مسلمانان و شيعيان خصوصاً ملت متدين و ولايي آذربايجان تسليت عرض مي‌کنم، لازم است مؤمنين در اين ايام به سوگواري بپردازند و همان طوري که مرجع بزرگ شيعه آيت الله العظمي فاضل لنکراني1 مکرر مي‌فرمود بايد فاطميه را به عاشورايي دوم تبديل نماييد. در اينجا لازم مي‌بينم تأسف شديد خود را از حادثه سيل که در اين روزها اتفاق افتاد و امتحاني بزرگ و الهي است را به مردم عزيز آذربايجان ابراز نمايم و خود را شريک در غم و گرفتاري‌هاي آنان بدانم و از خداوند متعال مسئلت مي‌کنم همه کساني که در اين حادثه آسيب ديده‌اند را به فضل و رحمت خويش مورد عنايت قرار دهد.

در مورد مسأله تخریب مساجد در آذربایجان چند نکته را مردم عزیز آنجا خصوصاً طلاب و فضلای آذری باید توجه داشته باشند.

اول آنکه: سابقه اسلام و تشیع در آذربایجان بسیار زیاد است بطوری که بیش از 80 درصد مردم مسلمان هستند. اکنون دشمنان اسلام درصدد برآمده‌اند که مظاهر اصیل اسلامي را در کشورهایی که دارای سابقه اسلامي ریشه‌دار هستند از بین ببرند تا بعد از آن راحت‌تر بتوانند نفوذ اسلام را در کشورهای تازه مسلمان از بین ببرند.

نکته دوم: برای تخریب تشیع و اسلام در سالهاي اخير چند کار را آغاز کرده‌اند یکی آنکه تلاش می‌کنند رابطه روحانیون و مبلغین را با مردم قطع نمایند. دیگر محدود و يا ممنوع کردن شعائر و نمادهاي مذهبي نظير عزاداري‌ها، پخش اذان از مساجد، محدوديت حجاب اسلامي بانوان و... است و یکی هم تخریب مساجد است. مردم آذربایجان باید متوجه باشند که این قضایا همه باهم مرتبط است. این طور نیست که صرفا بخواهند یک مسجدی را با یک دلیل واهی خراب کنند. الان چند سال است که برای عزاداری‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند و تلاش می‌کنند روحانیت را از مردم جدا کنند و اخیراً هم به تخریب پایگاهای دین و مساجد روی آورده‌اند ما باید به این نکات توجه داشته باشیم تا بفهمیم وظیفه شرعی ما در قبال این امر چیست؟ قرآن کريم در آيه 114 سوره بقره مي‌فرمايد: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَساجِدَ ٱللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا ٱسْمُهُۥ وَسَعَىٰ فِى خَرَابِهَآ أُو۟لَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَآ إِلَّا خَآئِفِينَ لَهُمْ فِى ٱلدُّنْيَا خِزْىٌ وَلَهُمْ فِى ٱلَْاخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ». به مقتضاي اين آيه کساني که سعي و تلاش در تخريب مساجد کنند گرفتار رسوايي در دنيا و عذاب بزرگ در آخرت مي‌شوند. و همچنين در آيه 40 سوره حج می‌فرمایند: «الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» خداوند می‌فرماید: اگر خداوند متعال به وا9سطه بعضي مردم جلوي (متجاوزان) را نمي‌گرفت صومعه‌ها و کليسا‌ها و مساجدي که در آن ياد خدا مي‌شود منهدم مي‌شدند در ادامه هم می‌فرماید: «وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» «اگر مسلمانان در مقابل این افرادی که درصدد از بین بردن مراکز عبادی هستند مقاومت کنند خداوند آنها را کمک می‌کند»، بنابراین مردم تردیدی نداشته باشند که اگر امروز ساکت باشند روزگاری بر آذربایجان فرا خواهد رسید که بدتر از دوران کمونیستی خواهد شد. چون اگر در آن دوران کمونیستی مردم می‌توانستند در خفا و درون منزلشان عبادتی انجام دهند، این سیاستی که اکنون در آذربایجان دنبال می‌شود بدتر از آن دوران را برای مردم پیش خواهد آورد بنابراین هیچ تردیدی وجود ندارد که بر مردم لازم و واجب است که نگذارند مساجدشان از بین برود و در این جهت نباید کمترین تسامح و کوتاهی از آنان صورت بگیرد امروز وظیفه مردم در مقابل این امور کاملا روشن است. لذا ابتداءً از طريق تذّکر و نصيحت مسئولين، خواسته‌هاي منطقي خود را مطرح کنند و از دولتمردان انتظار مي‌رود در مقابل اين خواسته تمکين کنند و در مقابل توده عظيم مردم قرار نگيرند و خود را گرفتار غضب الهي ننمايند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته