جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> سالگرد ارتحال

برگزاري مراسم سومين سالگرد رحلت آيت‌الله‌العظمي‌ فاضل لنكراني در مشهد (روزنامه جمهوري اسلامي)

سومين سالگرد ارتحال مرجع بزرگ شيعه حضرت آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني رضوان‌الله عليه در مشهد مقدس در دفتر آن مرحوم در روز پنجشنبه 30/2/89 برگزار شد. در اين مجلس توليت محترم آستان قدس رضوي آيت‌الله طبسي، امام‌جمعه مشهد، آيت‌الله سيدمهدي خلخالي، آيت‌الله مرتضوي، آيت‌الله اشرفي، آيت‌الله رضازاده و جمع كثيري از اساتيد حوزه علميه مشهد و مسئولين نهادها و ارگان‌ها و اقشار مختلف مردم و بيت معظم‌له و فرزندان ايشان حضور داشتند.


در اين مجلس علاوه بر قرائت قرآن و مرثيه‌سرائي حجت‌الاسلام فاضل كدكني به ايراد سخن پرداخت. وي پس از بيان برتري علم و عالم بر شهادت و شهدا ابراز داشت: از ويژگي‌هاي حضرت آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني اظهار ارادت شديد به اهل‌بيت عصمت و طهارت و خصوصاً فاطمه زهرا سلام‌الله عليها بود. آن مرحوم به دنبال اين مطلب بود كه روز شهادت حضرت زهرا به يك عاشوراي دوم تبديل شود و بحمدالله امسال ديديم كه اين آرزو جامه عمل پوشيد و وي با وجود ضعف و كسالت فراوان در روز شهادت در عزاي حضرت صديقه كبري شركت مي‌فرمودند. وي بااشاره به خدمات فراوان علمي به حوزه‌هاي علميه و تربيت هزاران طلبه و مجتهد و مبلغ به آثار و تاليفات فراوان آن مرجع اشاره نمود و گفت: از عنايات خداوند بر آن مرجع اين بود كه هم در تاليف بسيار موفق بود به طوري كه يكي از پرتاليف‌ترين مراجع عصر بود و هم در تدريس درخشش داشت به طوري كه اكثر اساتيد امروز حوزه‌هاي علميه از شاگردان برجسته ايشان هستند و هم در مواضع سياسي و انقلابي در زمره پيشتازان بود به طوري كه بيانيه‌ها و موضع‌گيري‌هاي ايشان در صحنه‌هاي حساس انقلاب هيچگاه فراموش نمي‌شود و هم در بعد معنوي و عبادي و اخلاقي از برجستگان بودند.


آقاي فاضل كدكني در ادامه افزود: بر طبق حديث "اذا ارادالله بعبد خيرا هيا اسبابه" خداوند براي اين مرجع بزرگ همه اسباب و توفيقات را فراهم نموده بود و به حق ايشان وجود ارزنده‌ و نافعي براي مكتب بود.


ملت ايران موضع‌گيري‌هاي آن مرجع در مورد سلمان رشدي و تاكيد بر اجراي حكم امام خميني را هرگز از ياد نخواهد برد. ما شاهد بوديم برخي به دنبال سست‌نمودن حكم امام بودند و آن مرجع ايستادگي نمود و نيز مردم عزيز ما موضع قاطع ايشان در مورد حنيفي امام جماعت مسجدالنبي را فراموش نمي‌كنند آن شخص به اميرالمومنين و شيعه اهانت كرد و اين مرجع فرمود اقتدا به اين شخص كه منادي تفرقه بين مسلمين است جايز نيست و ما شاهد بوديم كه اين موضع‌گيري آنچنان اثر گذاشت كه امير مدينه مجبور شد تا اين شخص را به مدت دو سال از امامت جماعت و جمعه محروم كند.


وي در خاتمه ضمن قدرداني از مردم مشهد و علما و حوزه علميه ابراز داشت: بحمدالله بسيار خوشحاليم كه چراغ اين بيت روشن است و آثار ماندگار خصوصاً مراكز فقهي ائمه اطهار در داخل و خارج همچنان به كار خود ادامه مي‌دهند و خدا را شاكريم كه فرزند ايشان خلف صالح و فقييه ارزنده آيت الله شيخ جواد فاضل لنكراني امروزه از مدرسين برجسته دروس خارج فقه و اصول است و درس ايشان گرمي‌بخش حوزه علميه است.