جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مراسم

با حضور مراجع تقليد چهارمين سالگرد ارتحال آيت‌الله فاضل لنكراني در قم برگزار شد (روزنامه جمهوري اسلامي)

 

مراسم بزرگداشت چهارمين سالگرد ارتحال آيت‌الله العظمي حاج شيخ محمد فاضل لنكراني با حضور مراجع تقليد و شخصيتهاي برجسته حوزوي شامگاه جمعه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء همزمان با سراسر كشور و برخي كشورهاي اسلامي در مسجد اعظم قم برگزار شد.


در اين مراسم حضرات آيات صافي گلپايگاني، جوادي آملي و مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد وتعدادي از اعضاي مجلس خبرگان و جامعه مدرسين حوزه علميه قم، طلاب، فضلا و قشرهاي مختلف مردم حضور داشتند.


به گزارش مهر در اين مراسم كه از سوي بيت مرحوم آيت‌الله فاضل لنكراني برگزار شد پس از تلاوت آياتي از كلام‌الله مجيد، و مرثيه‌سرايي يكي از مداحان، آيت‌الله استادي در سخناني با اشاره به شخصيت علمي اين مرجع فقيد تقليد اظهار داشت: آيت‌الله فاضل لنكراني يكي از محبوب‌ترين مراجع بود.


وي اظهار داشت: يكي از دغدغه‌هاي آيت‌الله فاضل لنكراني مسئله وهابيت بود كه ايجاد مركز فقهي ائمه اطهار درر استاي شناخت ائمه اطهار (ع)،شناخت وهابيت و پاسخ به شبهات آنها از اقدامات ارزنده اين مرجع فقيد تقليد در زمان خود بود.


آيت‌الله استادي با اشاره به اينكه ايشان در برابر مسئله وهابيت، فاطميه را مطرح كردند، افزود: ايشان با پر رنگ كردن مسئله فاطميه و ايام سوگواري حضرت زهرا (ع) خواستند حقانيت اميرالمومنين (ع) را به اثبات برسانند چرا كه درايام فاطميه هر كجا مراسم عزاداري برگزار مي‌شود تاريخ اسلام گفته مي‌شود.


وي افزود: در سه ماه آخر حيات حضرت زهرا (ع) آنچه كه درتاريخ وجود دارد اين است كه حضرت زهرا (س) از شرايط موجود رضايت نداشتند و به صراحت اعلام كردند خلافت خليفه اول مشروع نيست و خلافت از آن علي (ع) است.


وي با بيان اينكه وقتي مي‌توان در برابر القاي شبهات دشمنان پاسخگو بود كه حوزه علميه طلاب با سواد تربيت كند، اظهار داشت: آيت‌الله فاضل مركزي با عظمت تاسيس كرد تا طلاب و فضلا بتوانند با سوادشوند و در برابر شبهات و سوالات دشمنان پاسخگو باشند.


استاد برجسته حوزه علميه قم بيان كرد: اين مرجع تقليد فكر كرد اگر چنين مركزي وجود داشته باشد بينش و بنيه‌هاي علمي طلاب روز به روز قوي‌تر خواهد شد.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: از آنجا كه نظام ما يك نظام اسلامي است از اين رو برخي از مناصب آن نيازمند به مجتهد دارد تا نيازهاي نظام تامين شود و وجود مركز فقهي ائمه اطهار (ع) مي‌تواند اين امر را با تربيت طلاب و فضلاي مجتهد و باسواد محقق كند. امام جمعه قم تصريح كرد: آنچه كه امروز حوزه ما بيش از هر زمان ديگر به آن نيازمند آن است تربيت طلاب با بنيه‌هاي عميق علمي است تا بتوانند در راستاي القاي شبهات پاسخگو باشند.


وي در ادامه با بيان اينكه آيت‌الله فاضل لنكراني در باب گناه حساس بود افزود: برخي‌ها در آن زمان روي موسيقي آنقدر تكيه كرده بودند كه گويي موسيقي حرامي وجود نداشت و حساسيت‌هاي ايشان به قدري بود كه رئيس دولت وقت مجبورشد وزير مربوطه را عوض كند.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر اينكه مراجع تقليد و حوزه علميه بايد جلوي گسترش گناه و فساد رابگيرند افزود: آن روزي كه يكي از دولت مردان در خصوص ورزش بانوان اظهاراتي داشت كه موجب گسترش فساد مي‌شد از جمله كساني كه در اين خصوص هشدار داد آيت‌الله فاضل بود.


وي خاطرنشان كرد: نظام اسلامي با خون هزاران شهيد محقق شده است و دشمنان سعي دارند اين نظام را تضعيف كنند و مراجع تقليد در رويارويي با اين توطئه‌ها وظيفه دارند در راستاي روشن نگه داشتن نور اسلام و اهل بيت (ع) تلاش كنند.


آيت‌الله استادي با اشاره به اينكه با بعثت رسول‌الله چراغي برافروخته شد كه مي‌تواند تا قيامت انسانها را راهنمايي و به سعادت برساند افزود: دشمنان به دنبال خاموش كردن اين نور بر آمدند كه در اين راستا پيامبر (ص) فرمود: هيچ پيامبري به اندازه من اذيت نشد.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: دشمنان به دنبال خاموش كردن اين نور بودند كه با استقامت پيامبر نتوانستند به مقصد خود دست يابند و بعد از رحلت رسول اكرم(ص) نيز منافقين بنا را بر انحراف از خط پيامبر(ص) گذاشتند.


وي خاطر نشان كرد: در سه ماه بعد از رحلت پيامبر (ص) كه حضرت زهرا (س) در حيات بود بايد همان روش پيامبر را دنبال مي‌كرد و نگذارد تا اين انحراف اصالت يابد و در اين مسير نيز جان خود را فدا كرد.
امام جمعه قم بيان كرد: حضرت علي (ع) نيز در 25 سالي كه بنا بر مصلحت از خلافت دور بود، مراقب بود تا معارف اسلام اشتباهي بيان و باعث انحراف نشود.


وي ادامه داد: دشمنان اهل بيت (ع) با اصل وحي مخالف بودند وائمه ديگر نيز در طول 230 سال سعي كردند تا اين مكتب را زنده نگه دارند و مردم را نسبت به معارف اسلامي روشن و آنها را با اين معارف آشنا كنند.
آيت‌الله استادي اضافه كرد: بعد از غيبت كبري اين وظيفه بر عهده فقها افتاد تا از مكتب اهل بيت (ع) حفظ و حراست كنند.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ابراز داشت: فقها نيز از آغاز غيبت كبري تا كنون تا آنجا كه توانستند و از عهده آنها بر آمد در اين راه سعي و كوشش كردند و حتي دراين مسير به شهادت رسيدند تا نور اين مكتب همچنان برافروخته و روشن باشد.


وي با بيان اينكه مراجع وظيفه دارند مكتب و اسلام را حفظ كنند خاطر نشان كرد: در اين راستا بايد ابتدا ديد كه اين مكتب از چه ناحيه‌اي ازسوي دشمنان مي‌تواند ضربه و آسيب ببيند.


امام جمعه قم خطروهابيت را اولين راه آسيب به مكتب اسلام برشمرد وگفت: وهابيت بخشي از اهل تسنن است كه ضربه زدن به مكتب تشيع و اسلام را دنبال مي‌كنند.


وي القاي شبهات فراوان از سوي دشمنان را هدف ديگر ضربه زدن شمنان به اسلام دانست و گفت: يكي از توطئه‌هاي دشمنان القاي شبهات براي سست كردن اعتقادات مردم است چرا كه اين مردم معتقد هستند كه مي‌توانند در برابر ابر قدرت هابايستند.


استاد برجسته حوزه علميه با بيان اينكه گسترش گناه و فساد از راه‌هاي ديگر ضربه زدن دشمنان به دين است افزود: دشمنان به دنبال آن هستند تافساد و شهوت راني را با وسايلي كه امروز جلوگيري از آنها امكان پذير نيست در بين مردم رواج دهند.


وي با اشاره به قيام‌هايي كه در كشورهاي منطقه رخ داد افزود: در برخي از اين كشورها، شركت اهل علم وحضور فيزيكي روحانيت با وجود حمايت گسترده مردم بسيار كم رنگ است و اين نشاندهنده وابستگي آنها به دولت است و روحانيت وابسته نمي‌تواند كاري از پيش برد و مانند ساير حقوق بگيران جز طرفداران مي‌شود.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: امام،رهبر معظم انقلاب و شخص آيت‌الله فاضل و مراجع ديگر اصرارداشتند تا حوزه استقلا ل خود را حفظ كند تا روزي كه قرار است هشدار و نصحيت دهد بتواند به وظيفه خود عمل كند چرا كه حوزه‌اي كه وابسته است نمي‌تواند كاري انجام دهد.


وي با اشاره به اينكه نمي‌شود هميشه اعتماد صددرصدي به افراد كرد افزود:حوزه بايد مستقل باشد و متاسفانه در سال‌هاي اخير در اين زمينه غفلت‌هايي صورت گرفته و وقايع چند هفته اخير نيز معلول همان غفلت بوده است كه با وجود اينكه بزرگان نصيحت كردند اما عده‌اي به جاي اينكه از اين نصيحت‌ها به طوركامل استقبال كنند جور ديگري برخورد كردند.


آيت‌الله استادي تصريح كرد: حوزه زنده بايد پاسخگوي مشكلات ديني مردم باشد و بتواند مشكلات نظام را بر طرف كند.


امام جمعه قم با بيان اينكه كشور ما بايد در زمينه حجاب الگوباشد گفت: رعايت حجاب در جامعه ما متناسب با يك كشور اسلامي نيست.


آيت‌الله رضا استادي با انتقاد از برنامه‌هاي صدا و سيما در خصوص عدم رعايت حجاب عنوان كرد: كارشناسان اين سازمان اعلام مي‌كنند برنامه‌هاي مربوط به حجاب با برخي از برنامه‌هاي ديگر خود صدا و سيما خنثي مي‌شود و اگر درصد كمي هم از اين برنامه‌ها مورد رضايت نباشد مراجع و حوزه‌ها بايد فرياد بزنند.


آيت‌الله استادي بابيان اينكه كشور ما بايد در زمينه حجاب براي ساير كشورهاي اسلامي الگو باشد افزود:حال بايد پرسيد آيا وضعيت خيابان‌ها و مراكز ديگر نظير فرودگاه‌ها اينگونه است.


استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: متاسفانه امروز حجاب و بي‌حجابي در كشور ما به معضلي تبديل شده است و ظاهر بسياري از خانم‌ها در فرودگاه‌ها هيچ تناسبي با يك كشور اسلامي ندارد.


وي افزود: متاسفانه در برنامه‌هاي تبيلغاتي صدا و سيما نيزاز ظاهر برخي از خانم‌ها براي تبليغات استفاده مي‌شود كه اين امر با مباني اسلامي سازگاري ندارد.