جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> استفتاء

سوال یکی از کاربران سایت از سند دعای تحویل سال نو (یا مقلب القلوب ...)

 

 

سوال یکی از کاربران سایت از سند دعای تحویل سال نو (یا مقلب القلوب ...)
                                                             بسمه تعالی
حضرت مستطاب آیه الله آقای حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته
با عرض سلام و تبریک سال جدید آیا دعای مشهوریکه در اوایل تحویل سال خوانده می شود ( یا مقلب القلوب و الابصار و یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال ) از نظر سندی اعتبار دارد یا خیر ؟
آیا در این مورد می توان از بحث معروف تسامح در ادله ی سنن استفاده نمود ؟ اعزکم الله انشاالله ..
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تبریک سال جدید خدمت جنابعالی و همه ی مومنین ایدهم الله تعالی در جواب سوال فوق آنچه به نظر می رسد آن است که از جهت صناعت علم حدیث و درایه ، این دعا مستندی برای ان در کتب روایی و یا ادعیه ذکر نشده است . مرحوم حاج شیخ عباس قمی (قدس سرة) در کتاب مفاتیح الجنان آن را ذکر نکرده است و همینطور سید ابن طاووس در اقبال و شیخ طوسی در مصباح المتهجد به آن اشاره ای ننموده اند و فقط مرحوم مجلسی در زاد المعاد آورده است که در کتب غیر مشهوره این دعا را برای تحویل سال ذکر نموده اند و ظاهر آن است که در همان کتب هم به معصوم (علیه السلام) نسبت داده نشده است. در هر صورت نميتوان آن را معتبر و نیز نميتوان به معصومین نسبت داد . آری اساساً در دعا نیازی به این که از معصوم (علیه السلام) وارد شود نیست ولو اينکه دعاهاي وارده از اهل بیت عصمت و طهارت ویژگی های خاصی و مضامین بسیار بلندی دارد اما چنانچه مضامین دعا مطابق با سایر منابع حدیثی و روایی باشد و یا لااقل مخالف نباشد ميتوان از آن استفاده نمود و به عبارت دیگر این تعابیر از مصادیق آیه ی شریفه ادعونی استجب لکم ميباشد و دلیل خاصی بر اینکه مصادیق این ايه شریفه باید از ناحیه وحی و یا معصومین باشد نداریم و هر تعبیر و الفاظی که عنوان دعا داشته باشد کفایت ميکند. طبیعی است الفاظ دعا باید مطابق با شرایط زمان و خصوصیات مکان و انسان ها باشد که در این تعابیر وجود دارد بنابراین مومنین مناسب است از این دعا استفاده نمایند و مانند گذشتگان بر خواندن آن استمرار داشته باشند اما مسئله تسامح در ادله سنن اولا نیازی به استناد به این قاعده نیست و ثانیا مورد قاعده جایی است که ثواب خاصی بر عمل خاصی به یکی از معصومین (علیهم السلام) نسبت داده شود و موضوع خاصی را دارای ثواب خاصی بداند که این دو خصوصیت هیچکدام در این دعا نیست. انشاء الله موفق و مؤید باشید.
 
                                                                                                             محمد جواد فاضل لنکراني
                                                                                                                  29/12/1390