جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> سالگرد ارتحال

برگزاری مراسم پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی(قدس سره)

 

 

حجة الاسلام و المسلمین سید جواد نورموسوی رئیس ستاد برگزاری مراسم رحلت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در آستانه برگزاری پنجمین سالگرد ارتحال این مرجع عظیم الشأن، در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: امروز فاطمیه یک فرهنگ شده است. خدا را شکر که آنچه این مرجع عالیقدر خواستند در حال تحقق و شکل گیری است. آن فقیه بزرگوار علاقه خاصی به ساحت مقدس حضرت زهرا(س) داشت و تلاش می‌کرد تا فاطمیه زنده بماند.


وی بیان کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) به حضرت فاطمه زهرا(س) ارادت ویژه‌ای داشتند به طوری که زمانی که سال 86 برای معالجه بیماری خود در بیمارستانی در لندن به سر می‌بردند، پس از رسیدن به ایام فاطمیه اصرار فراوانی داشت که برای شرکت در مراسم فاطمیه به ایران بازگردد و 36 ساعت پس از بازگشت به کشور و در ایام شهادت صدیقه کبری(س) جان به جان آفرین تسلیم ایشان گفت: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قده) در مقام ومنزلت حضرت زهرا(س) فرمود: در روز شهادت حضرت زهرا(س) با برپایی مراسم سوگواری و عزاداری و به راه انداختن دستجات، این روز را به «عاشورای دوّم» تبدیل نمایید. حضرت فاطمه(س) مربی و الگوی تمام انسان‌هاست و با شهادت خود، تشیع را برای همیشه تاریخ زنده کرد.


وی با اشاره به اینکه عقول بشری از شناخت فاطمه(س) عاجز است، افزود: امروز با تلاش عالمان دینی و مبلغان در طول سال‌ها، فاطمیه به یک فرهنگ تبدیل شده که شیعیان را در رسیدن به حقایق اسلام یاری می‌کند. وی افزود: این مرکز چند سالی است در خارج از کشور نیز فعالیت‌های خود را آغاز کرده و به تبلیغ دین اسلام و تربیت مبلغانی که بتوانند مکتب اسلام را گسترش دهند، همت گمارده است.
نورموسوی ادامه داد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در فقه و اصول فعالیت پرسابقه‌ای دارد و بعد از فوت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) فعالیتش متوقف نشد و با رشد چشمگیر در سال‌های اخیر مورد توجه کشورهای اسلامی قرار گرفته است. این مرکز از سال گذشته فعالیت خود را در زمینه‌‌های تفسیر و کلام نیز آغاز کرده است و در کشورهایی مانند انگلیس، مالزی، اندونزی، سوریه وافغانستان، فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، و مورد توجه اندیشمندان دنیای اسلام قرار گرفته است.


مراسم پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) همزمان با سراسرکشور و دیگر کشورهای جهان، هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در قم، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم برگزار می‌شود.
مسئول ستاد برگزاری پنجمین سالگرد حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در ادامه، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را یادگار و باقیات الصالحات آن مرجع بزرگ دانست و گفت: این مرکز که هدف اصلی آن پرورش مجتهدان متخصص در رشته‌های گوناگون است، هم اکنون علاوه بر قم؛ در تهران و مشهد و برخی از کشور‌ها هم دارای شعبه‌های فعال است و در چهار زمینه‌‌ی فقه، اصول، فلسفه و کلام به تربیت پژوهشگر می‌پردازد.
 

وی ادامه داد: این مراسم با حضور مراجع عظام تقلید و نمایندگان بیوت آنان، علما، اندیشمندان، فضلا و مسئولان و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد و حجة الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی از از اندیشمندان و محققین حوزه علمیه قم، سخنران این مراسم است.

وی با بیان اینکه در این مراسم از مقام علمی، اجتماعی، فرهنگی و دینی آن مرجع تجلیل خواهد شد، اظهار داشت: ستاد برگزاری مراسم، کار خود را از سه ماه قبل آغاز کرد و مراسم پنجمین سال با مشارکت نهادهایی مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ائمه جمعه و ستاد عالی مساجد، همچنین آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ورزش و جوانان و نمایندگی‌های ایران در سراسر دنیا برگزار خواهد شد.
 

نورموسوی عنوان کرد: تجلیل از مقام علمی آن مرحوم، در مدارس علمیه سراسر کشور و با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اجرای مراسم ختم قرآن کریم با مشارکت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با عنوان تلاوت نور در شب سالگرد و پاسداشت مقام و منزلت ایشان در نماز جمعه سراسر کشور توسط ائمه جمعه از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت بزرگداشت سالگرد آن مرحوم صورت خواهد گرفت.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از برگزاری برنامه ویژه بزرگداشت توسط روحانیون مستقر در طرح هجرت به عنوان دیگر برنامه‌های ستاد نام برد و اظهار داشت: مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) از هفتم اردیبهشت آغاز و تا ۲۶ خرداد ماه(سالروز ارتحال معظم له به تاریخ شمسی) در نقاط مختلف کشور و دیگر کشورهای جهان ادامه دارد.