جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> خاطره

خاطره ديدار با مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنکراني [عليرضا مهراني]

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
عليرضا مهراني در وبلاگ شخصي خود مي نويسد:

پائيز سال 1381 بمنظور ملاقات با مراجع عظام تقليد و ارائه مطالبي در باره فعاليت رويت هلال در ايران عازم قم شده و در يکي از اين جلسات به محضر مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنکراني شرفياب شدم. جلسه در محل دفتر آيت الله فاضل برگزار شد. همزمان با رسيدن ما به دفتر ، خودرو پيکان حامل ايشان هم در مقابل دفتر توقف کرد. دفتر ايشان همانند دفتر ساير مراجع بسيار ساده بود. زندگي تمامي مراجع عظام تقليد بسيار ساده و زاهدانه است. در منزل و يا دفتر اين بزرگان ، اثري از تجملات ( حتي در حد خيلي کم ) ديده نمي شود. اهميت اين موضوع آن زمان نمايان ميشود که بدانيم مبالغ بسيار کلاني تحت عنوان وجوهات شرعي توسط مقلدين در اختيار مراجع قرار ميگيرد تا با صلاح ديد آنان به مصرف برسد و مراجع حق هرگونه تصرف در اين وجوه را دارند. رفت و آمد ، خورد و خوراک ، و زندگي مراجع در ساده ترين شکل ممکن انجام ميشود و البته از بزرگان دين که پيرو اميرالمؤمنين علي عليه السلام هستند ، توقعي جز اين هم نميرود.

در اين جلسه دو تن از مسئولين ستاد استهلال ، آقا زاده ي آيت الله فاضل ( آقا جواد ) و بنده حضور داشتيم. پس از صحبتهاي مقدماتي ، از محضر آيت الله فاضل اجازه گرفتم تا در مورد مسائل نجومي و علمي رويت هلال توضيحاتي را عرض نمايم. کامپيوتر خود را روي ميز کوچکي گذاشتم و به رسم ادب ، دو زانو در مقابل آيت الله فاضل نشستم. ايشان فرمودند راحت باشيد و بيائيد کنار من بنشينيد. حدود 35 تا 40 دقيقه صحبت کردم و ايشان در طول اين مدت با نهايت توجه و دقت به صحبتهاي بنده گوش دادند. بعضا" پرسشهايي را مطرح مي فرمودند و نقّادانه به پاسخهاي من توجه ميکردند. وقتي عرايض من تمام شد ، حدود 15 تا 20 دقيقه موضوعات مرتبط با اين بحث و صحبتهاي ديگر مطرح شد. موقع خداحافظي از ايشان تشکر کردم که اجازه شرفيابي و صحبت به بنده داده اند ، و ايشان با خضوع و فروتني فرمودند من از صحبتهاي شما خيلي استفاده کردم و مطالب جديدي را شنيدم.

بخوبي ميدانستم ايشان در زمينه رويت هلال و مسائل نجومي و فقهي آن تسلط بسيار زيادي دارند. ايشان با آن درجه علمي و در جايگاه رفيع مرجعيت ، بزرگوارانه مرا مورد تفقد و تشويق قرار دادند تا شيريني اين ديدار برايم تا پايان عمر جاودانه بماند. ديشب وقتي خبر ارتحال اين عالم ربّاني را شنيدم ياد و خاطره آن ديدار بياد ماندني برايم تازه شد و اشک از ديدگانم جاري گرديد.

روحش شاد. رضوان و رحمت الهي را براي آن عالم جليل القدر مسئلت مي نمايم.