جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> سالگرد ارتحال

برنامه‌های سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی فاضل‌ لنکرانی

 

  مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال احیاءگر فاطمیه، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، در داخل و خارج کشور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد نور موسوی امروز در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت برگزاری مراسم ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) برگزار شد طی سخنانی ضرورت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره  آیت‌الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی(ره) را گرامی داشت و گفت: باید تلاش کنیم که مجاهدت‌های علمی و فضایل اخلاقی این مرجع تقلید به جامعه معرفی شود.

این مرجع والا مقام از نعمت بزرگ الهی به حوزه های علمیه ومسلمانان بود.

وی با بیان اینکه آیت الله فاضل لنکرانی انسانی وارسته و والا مقام بود بیان کرد: این شخصیت بزرگوار از نوجوانی تحصیل دروس حوزه را آغاز کرد و علاقه وافری به تحقیق و پژوهش داشت و در طول عمر با برکت خود 100اثر ارزشمند و درخشان علمی را به یادگار گذاشت که امروز این آثار از منابع درسی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال با اشاره به ویژگی‌های حضرت آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: این مجاهد خستگی ناپذیر محور اتحاد نیروهای انقلابی بود و پشتیبانی علمی، اخلاقی و سیاسی ایشان ضمانتی برای انقلاب و نظام محسوب می شد و می‌توان از معظم له بعنوان محور اتحاد نیروهای انقلابی و پشتیبانی در حوزه وحدت دینی یاد کرد.

درس ایشان کانون مجتهدان بود ایشان معروف به مجتهد پرور بودند. از آثار وبرکات وجودی ایشان پس از شش سال از ارتحال شان ، شاهد درخشش مجتهدانی که این مرجع فقید و والا مقام پرورش داده اند در سراسر جهان هستیم .

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی آیت الله فاضل لنکرانی گفت: برخورد اخلاقی ایشان زبانزد خاص وعام بود.ارتباط حسنه ای با مردم داشت حتی در دوران بیماری دائماً در دفتر حضور پیدا می کرند ومردم را به حضور می پذیرفتند.

ایشان ارتباط حسنه‌ای با مردم داشت و اساتید، فضلا، علماء و آحاد مردم شیفته رفتار و کردار آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) بودند.

نور موسوی با تاکید براین که ایشان بر سر ارزش های انقلاب با هیچ کس معامله نمی کرد گفت: آیت الله فاضل لنکرانی در صحنه‌های مختلف هرگاه احساس وظیفه می‌کرد با شجاعت و قاطعیت به وظیفه خود عمل می‌کرد و شخصیتی مسئولیت پذیر بودند و بر سر ارزش‌های اسلام و انقلاب با هیچ کس معامله نمی‌کرد

وی با اشاره به اینکه آیت الله فاضل لنکرانی در اعلان مرجعیت امام خمینی و در صحنه‌های انقلاب و حوزه به ایفای نقش پرداخت گفت: ایشان در حوادث جهان اسلام حضور فعال و سازنده‌ای داشت و نظرات و دیدگاه‌‌هایشان راه گشای مسائل مختلف بود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با تاکید براین که زنده نگه داشتن یاد علمایی چون حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، احیای مجاهدت های علمی و فضایل اخلاقی در جامعه است و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 3 هزار مراسم سالگرد ارتحال ویژه این شخصیت بزرگ شیعه برگزار شد،‌ادامه داد: مراسم ششمین سالگرد رحلت احیاگر فاطمیه آیت‌الله شیخ محمد فاضل لنکرانی(ره) روز پنجشنبه  22فروردین ماه سال 1392 هم‌زمان با سراسر کشور و چند کشور خارجی بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد و حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران در این مراسم به ایراد سخن خواهد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله فاضل لنکرانی رنگ و بوی فاطمی دارد،‌ ادامه داد: آیت الله فاضل لنکرانی علاقه فوق العاده‌ای به حضرت فاطمه(س) داشتند و با توجه به هم‌زمانی ارتحال ایشان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) هر سال در ایام فاطمیه مراسم سالگرد ایشان برگزار می‌شود.

نور موسوی با ذکر خاطره‌ای از آخرین روزهای عمر آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: با توجه به اینکه معظم له در سال 86 برای درمان در بیمارستانی در انگلستان بستری بود بعد از عمل جراحی حال مساعدی نداشت از این رو پس از رسیدن به ایام فاطمیه اصرار فراوانی داشت که برای شرکت در مراسم فاطمیه به ایران بازگردد و پس از 36 ساعت ورود به ایران در ایام شهادت حضرت زهرا جان به جان آفرین تسلیم کرد

وی با بیان اینکه مراسم‌های ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله فاضل لنکرانی از22 فروردین ماه آغاز شده تا 26 خرداد سال 1392 ادامه دارد، اضافه کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها و ائمه جمعه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، ستاد عالی مساجد کشور، آموزش و پرورش،‌ استانداری و شهرداری قم در برگزاری این مراسم‌ها مشارکت دارند.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی برگزاری برنامه معنوی ختم قرآن با عنوان «تلاوت نور» در بیش از 20 هزار مسجد در سطح کشور هم‌زمان با سالگرد معظم له و تجلیل از مقام علمی، انقلابی و اخلاقی در نماز‌های جمعه سراسر کشور در روز جمعه 23 فروردین را از دیگر برنامه‌های سالگرد ارتحال برشمرد.

وی با بیان اینکه بعد ازحضرت امام (ره) تاکنون برای هیچ شخصیتی چنین مراسمی برگزار نشده است، خاطر نشان کرد: مستندات این ادعا گزارش های مربوط به پنجمین سالگرد ارتحال وی می باشد که طبق آمار دریافتی از سایت های مختلف در استان های کردستان در 160 مسجد ، ایلام 180 مسجد ، چهار محال و بختیاری 251 مسجد ، زنجان 680 و همچنین لرستان بیش از 100 مسجد مراسم سالگرد این مرجع تقلید عالیقدر برگزار شده است.

وی، برگزاری مراسمی با عنوان تبیین اندیشه ها و آثار این عالم ربانی در مدارس علمیه سراسر کشور را از دیگر برنامه های ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل لنکرانی اعلام کرد.

وی همچنین از برگزاری مراسم‌هایی در کشورهای اسپانیا، هلند، انگلیس، سوئد، آذربایجان، روسیه، پاکستان، افغانستان، بحرین، عربستان، کویت، هندوستان  و عمان خبر داد و گفت: مراسم یادبود با عنوان تبیین اندیشه‌ها، جایگاه علمی و آثار برکات وجودی آیت الله فاضل لنکرانی در حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار خواهد شد.