جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مصاحبه

اتحاد ملى و انسجام اسلامى از منظر مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنکراني (ره) [مجله معارف اسلامى شماره 70صفحه90]

به تناسب سال جاري که از سوي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي نام‌گذاري شده است، به محضر حضرت آيت الله شيخ محمد جواد فاضل لنکراني، فرزند گرامي حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(ره) رسيديم تا نظر مبارک آن مرجع فقيد را از زبان ايشان بشنويم.

حضرت آيت الله شيخ محمد جواد فاضل لنکراني فرمودند: والد راحل از مراجع بزرگي بودند که نسبت به وحدت ميان مسلمانان و عدم تفرقه و منازعه تأکيد فراوان داشتند. ايشان مکررا مي‌فرمودند: تمام فرقه‌هاي اسلامي بايد در مقابل استکبار و صهيونيزم بين الملل ، متحد باشند و نگذارند دشمنان اسلام با ايجاد نزاع و فرقه‌گرايي به اهداف شوم خود برسند.

ايشان در ادامه اظهار داشتند: آن مرجع عظيم الشأن معتقد بودند که در شرايط زماني معاصر مهم‌ترين خطر براي اسلام، ايجاد دشمني و عداوت بين مسلمانان است. بنابراين، اتحاد وحدت بيش از گذشته بايد مد نظر باشد.

فرزند برومند اين مرجع بزرگوار درباره حد و حدود اين اتحاد از زبان آن مرحوم فرمودند: البته تصريح فرموده‌اند بر اين که مقصود از اتحاد اين نيست که ما از مباني بسيار محکم که در اعتقادات داريم و از فقه جامع و دقيقي که در پرتو قرآن کريم و سنت قطعيه پيامبر اکرم(ص) و ائمه معصومين(عليهم السلام) برخورداريم، ذره‌اي کوتاه بياييم و يا در آن مسامحه کنيم، به عبارت ديگر مقصود، وحدت اعتقادي در همه مسائل نيست، بلکه بر آن چه که مشترک مي‌باشيم؛ يعني قرآن کريم و توحيد و قبله واحده و سنت واحده، تکيه نماييم و با اعتماد بر آن، امت بزرگ اسلامي را تشکيل دهيم. ان شاء الله.